Inaczej ubieramy się do pracy, a inaczej na spotkanie z przyjaciółmi. Czy pracodawca ma prawo wymagać od nas określonego dress codu? W jaki sposób ubiór pracowników wpływa na odbiór całej firmy?

Dress code w dużych sklepach

W przypadku dużych sklepów, pracownicy na ogół mają określony i widoczny z daleka strój. Ma to zastosowanie czysto praktyczne. Klient, chcąc zapytać o coś pracownika sklepu, bez trudu odróżni go od innego klienta. Ubiór osoby zatrudnionej w danym miejscu jest charakterystyczny, czasami wystarczy koszulka z logo firmy.

Doradca w banku

Praca w banku wymaga wiedzy i dobrego podejścia do klienta. Z tego powodu pracownicy banku zwykle są nienagannie ubrani. Stawiają oni na proste i jednocześnie eleganckie kreacje, bez kolorowych dodatków czy biżuterii.
Osoby te zajmują się finansami, istotną kwestią dla większości ludzi, więc swoim wyglądem muszą budzić zaufanie.

Ubiór pracowników fizycznych

Osoby pracujące fizycznie przede wszystkim ubierają się praktycznie. Skoro wchodzą w miejsca brudne, ciasne, nie ma tu miejsca na ozdoby. W fabrykach wymagana jest odzież robocza, która spełnia też funkcję ochronną przez niebezpiecznymi substancjami czy materiałami.

Wygląd pracownika hotelu

Również w tym miejscu często wymagany jest określony ubiór, choć niekoniecznie wszyscy pracownicy muszą wyglądać identycznie. Elementem wyróżniającym może być kolor czy obecność logo firmy.

Moda w biurze

Nie każde miejsce posiada formalne wymogi odnośnie stroju. W wielu miejscach przyjęło się, że powinien być on po prostu schludny, nie wyzywający, raczej oszczędny w zdobieniach. Tutaj można sobie pozwolić na bardziej wzorzyste ubrania i delikatną biżuterię. Jeśli osoba nie ma kontaktów z klientami, czy kontrahentami, nie są konieczne dodatkowe wymogi. Wiele firm zachęca do składania aplikacji podając jako argument brak dress codu. Oczywiście na imprezach firmowych można sobie pozwolić na jeszcze więcej, choć oczywiście nadal w granicach dobrego smaku.
Inaczej sprawa wygląda dla osób zajmujących wysokie stanowiska w organizacji. Prezes czy dyrektor zwykle wyróżniają się nienagannym ubiorem.

Co Kodeks Pracy mówi o ubiorze?

Pracodawca może określić sposób ubioru w regulaminie zewnętrznym. W przypadku niektórych stanowisk konieczna jest odzież ochronna, bez której nie powinno się wpuszczać pracownika na miejsce pracy. Obowiązkiem pracodawcy jest zapewnienie takiego stroju.
Przed rozpoczęciem pracy, należy poinformować nową osobę o wytycznych odnośnie ubioru. Odzież powinna być dobrej jakości oraz dostosowana do stanowiska i dziedziny działalności organizacji.

Dress code a wizerunek firmy

Nie bez powodu mówi się, że jak cię widzą, tak cię piszą. Podczas spotkań z klientami profesjonalizm firmy podkreślany jest przez ubiór pracowników.
Mało kto lubi stosować się do zasad, jednak ubiór może odgrywać istotną rolę w odbiorze całej firmy. Ponadto odzież stanowi element wizerunku marki i zapewnia dodatkową reklamę.